Declaració de “Marea Palestina: l’educació contra el genocidi” per a tots els centres educatius de l’Estat espanyol
No és normal començar aquest curs amb normalitat
Organitzacions de docents de tots els nivells educatius, famílies, personal d’administració i serveis, i col·lectius vinculats al món de l’educació a nivell estatal, ens hem constituït com a Marea Palestina: l’educació contra el genocidi.
El nostre objectiu primordial és promoure accions als centres educatius del nostre país en suport a la població palestina i als seus drets, i denunciar l’ocupació il·legal i el genocidi que Israel està cometent a Gaza.
Les i els docents, el PAS i el conjunt de les comunitats educatives no podem guardar silenci davant el que està succeint a Gaza. L’educació per a la pau és un deure ètic, però també legal, del qual no pot desentendre’s el sistema educatiu. La legislació internacional, així com les recomanacions de la UNESCO, estableixen que l’educació per a la pau i la no-violència sigui un contingut transversal de l’educació a tots els països. I, per descomptat, això ha estat recollit en la legislació espanyola i forma part dels plans d’estudi i dels continguts curriculars de tots els centres educatius. La vigent Llei d’Educació, la LOMLOE, en línia amb les seves predecessores, recull com a principis irrenunciables l’educació per a la pau, la no-violència i l’educació en drets humans.
Davant els crims que Israel està cometent a Gaza, l’educació emergeix com a eina indispensable per combatre la deshumanització i defensar la dignitat humana. Per tot això, fem una crida urgent al conjunt dels claustres i consells escolars de tot l’Estat espanyol, que han de regir-se per principis ètics, humanitaris i de justícia. És necessari que la Marea Palestina arrossegui el silenci i retiri el mantell d’indiferència que ha cobert aquest genocidi sense parangó en el segle XXI, del qual és víctima majoritàriament la població civil.
18.500 nins i nines han estat assassinats/des, i es compten per milers els que han estat mutilats greument i ferits.
També són ja milers les persones, especialment infants, que han mort a causa de la desnutrició provocada pel bloqueig d’Israel a l’ajuda humanitària. Tots aquests crims s’estan duent a terme en virtut d’una ideologia racista i extremista, que no ens és aliena i que enverina l’aire que respirem als nostres centres educatius des de fa uns anys.
Ha arribat el moment que l’educació, la societat en el seu conjunt, inclosos els governs i la Unió Europea, prenguin mesures immediates contra el genocidi i exigeixin el compliment del dret internacional, i particularment la protecció internacional reforçada que requereixen els infants en un conflicte bèl·lic.
Ha arribat també el moment que el nostre Govern decreti l’embargament integral de compravenda i trànsit d’armes a l’Estat d’Israel i procedeixi a la ruptura de relacions diplomàtiques i comercials amb aquest estat.
Ja no podem esperar més.
Per tot l’anteriorment dit, el claustre del centre CEIP ES PUIG de Lloseta a l’inici del curs 2025/26, aprova i s’adhereix a aquesta declaració, condemnant el genocidi perpetrat per l’Estat d’Israel contra el poble palestí i exigint al Govern d’Espanya l’embargament integral d’armes (compra, venda i trànsit pel territori nacional) a l’Estat d’Israel, així com la ruptura immediata de relacions diplomàtiques i comercials amb aquest Estat.


